Reklamace zboží

V dalším pokračovaní návodů jak nakupovat na AliExpress se podíváme na to, jak postupovat při reklamacích. Jelikož při nákupu z Číny neplatí žádný z tuzemských zákonů na ochranu spotřebitele, vytvořil AliExpress svůj vlastní systém, díky němuž můžou nakupující reklamovat doručené zboží.

Otevření sporu na AliExpress

Reklamace se na AliExpress řeší přes Otevření sporu – Open Dispute. Toto najdeme v seznamu objednávek (My Orders) nebo přímo po rozkliknutí detailu zakoupeného zboží. Nejste-li z jakéhokoliv důvodu s dodaným zbožím spokojeni, můžete spor otevřít.

Řešení sporů probíhá ve dvou fázích. V první fázi se snažíte reklamaci vyřešit s prodejcem. Můžete požadovat plnou nebo částečnou náhradu za zboží. Pokud je zboží díky vadě nepoužitelné, volíme plnou náhradu. Pokud se jedná o menší kaz nijak neohrožující funkčnost zboží, zvolíme částečnou náhradu. Její výši si volíme sami. Pokud prodejce souhlasí s vámi navrhovaným řešením, spor ukončí a do cca týdne je vám vrácena dohodnutá částka na váš bankovní účet, resp. kartu, kterou jste za zboží platili.

Druhá fáze nastává v případě, že se s prodejcem na náhradě nedomluvíte. Tu tedy spor eskalujete (Escalate Dispute), tím postoupíte rozhodnutí arbitrovi, v tomto případě samotnému Aliexpress, který rozhodne o konečném řešení reklamace.

Praktický příklad

Nyní si ukážeme, jak takový spor otevřít. Objednali jsme si sadu fotografických filtrů, jeden filtr byl mírně poškrábán.

V seznamu zboží najdeme sadu filtrů a klikneme na Open Dispute. Zde se nás systém ptá na několik upřesňujících otázek, na které podle skutečnosti odpovíme. První otázka je, zda nám zboží dorazilo, odpovíme Ano. Zobrazí se nám další možnosti, vy vyberete tu správnou na základě vaší reklamace. My označíme možnost Product or packaging is damaged/broken (produkt či obal poškozen).

V bodě dva se nás Aliexpress ptá, zda chceme plnou náhradu za zboží (full refund) nebo jen částečnou. My máme poškrábán jen jeden filtr, volíme částečnou náhradu. Do kolonky vypisujeme požadovanou částku, my žádáme 2 USD (cena filtrů 24 USD, v sadě jich je 12, takže jeden stojí 2 USD).

Poté zaklikneme, že si nepřejeme zaslat zboží zpět a do kolonky Request detail popíšeme stručně popis reklamace. Jelikož čínští obchodníci nejsou odborníci v angličtině, bohatě postačí překlad pomocí translatoru.

Nakonec poškozenou věc nafotíme a vložíme pomocí tlačítka Add Attachments do dokumentu. Soubor nesmí být větší jak 2 MB. Celou reklamaci odešleme kliknutím na Submit.

Vývoj sporu můžeme sledovat v položce Dispute Info. Prodávající má 5 kalendářních dnů na vyjádření, jinak spor automaticky vyhráváte. Čas do vyjádření vidíte sami v detailu sporu. Zde můžete i spor sami ukončit kliknutím na Cancel Dispute.

Pokud je reklamace oprávněná, většinou se vyřeší k oboustranné spokojenosti. U levnějších věcí prodejci netrvají na odeslání zboží zpět do Číny. Avšak např. u mobilů tohle vyžadují.

Kdy otevřít spor?

je – li zboží poškozené, zničené
jeho vlastnosti nesouhlasí s jeho popisem (barva, materiál, funkčnost)
bylo posláno jiným dopravcem, než jsme si objednali (např. místo DHL obyčejnou poštou)
jednalo se o padělek a bylo zadrženo na celnici
zboží nedorazilo nebo se blíží konec lhůty na doručení

 

Registrace na AliExpress.com
AliExpress Oficiální Aplikace
AliExpert.cz Aplikace

Výběr těch nejlepších produktů z AliExpress od ověřených prodejců. AliExpert je Váš AliExpress v češtině. Kupon Katalog